Yleiset valmismatkaehdot
Testi:n järjestämillämme valmismatkoilla noudatetaan yleisiä valmismatkaehtoja. Lisäksi noudatamme omia erityisehtojamme.
Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.
1. Soveltamisala
 1.1. Yleiset valmismatkaehdot
 Näitä
         sopimusehtoja sovelletaan sellaisiin yli kaksi vuorokautta kestäviin valmismatkoihin, jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, joihin sisältyy ainakin kuljetus ja majoitus, joita myydään tai tarjotaan myytäväksi Suomessa ja joiden järjestäjällä
         on toimipaikka Suomessa. Majoituksena pidetään myös majoitusta perheessä.
 1.2. Lisäehdot
 Matkanjärjestäjällä
         on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä
         valmismatkaehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.
 1.3. Erityisehdot
 Matkanjärjestäjällä
         on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö
         on perusteltavissa matkan erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten (kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan vahingoksi ristiriidassa valmismatkalain kanssa.
 Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on tarvittaessa esitettävä
         selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri osiin.
2. Valmismatkasopimus ja vastuu sopimuksen toteuttamisesta
 2.1. Matkanjärjestäjä
         vastaa matkustajalle siitä, että valmismatka on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
 2.2. Matkanvälittäjä
         vastaa samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä matkustajalle annettavista tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä. Tällaista vastuuta välittäjälle ei kuitenkaan synny, jos matkustaja sopimusta tehtäessä
         tietää, kuka on matkanjärjestäjä ja että vain tämä
         on vastuussa sopimusvelvoitteiden täyttämisestä.
 2.3. Matkustajalle on ennen sopimuksen päättämistä
         annettava tieto siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä
         asettanut valmismatkaliikkeistä annetussa laissa tarkoitetun vakuuden ja kattaako vakuus tarjotun matkan. 
 2.4. Matkustaja voi täyttää
         näiden sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä
         joko matkanjärjestäjään tai välittäjään.
 Valmismatkan virheestä
         ilmoittaminen on tehtävä kohdan 13.4. mukaisesti.
 2.5. Sopimuksen sisältö
 Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä
         arvioitaessa otetaan huomioon kaikki etukäteen kirjallisena tai sähköisenä
         ilmoitetut sopimusehdot ja muut matkanjärjestäjän esitteissä, ja muussa markkinoinnissa sekä
         matka-asiakirjoissa olevat tiedot.
 2.6. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
 Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen päättämistä
         annettava matkustajalle yleiset tiedot tarvittavista matkustusasiakirjoista ja niiden hankkimiseen yleensä
         tarvittavasta ajasta.
 Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä
         tarkistettava niiden ja lentolipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös kuljetusten lähtöajat.  Jos matkanjärjestäjä
         on täyttänyt tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.
 Matkanjärjestäjä
         ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista vapaaehtoisista vakuutuksista vaan matkustaja vastaa itse vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta.
 2.7. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
 Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan mahdollisesti liittyvistä
         erityisistä riskeistä sekä matkaa ja oleskelua koskevista terveysmääräyksistä.  Matkustajalle on lisäksi annettava ohjeita mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta.
 Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä
         ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.
 Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriöstä
         ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta; esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.formin.fi  jawww.thl.fi . Matkustajan on syytä
         tutustua kohteen olosuhteisiin mm. edellä
         mainittujen tietojen avulla.  
 2.8. Avustamisvelvollisuus
 Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän avustettava häntä
         sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä
         ja muissa tarpeellisissa toimenpiteissä. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset sekä
         matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut) erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä
         hänen tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa 11.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti avustettava matkustajaa ja pyrittävä
         mahdollisuuksien mukaan rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.
 Jos matkanjärjestäjällä
         ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista, joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava, miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai välittäjään.
 2.9.  Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
 2.9.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten, matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan toteuttamiseen liittyviä
         ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
 2.9.2. Matkustaja ei saa häiritä
         käyttäytymisellään muita matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö
         velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä
         tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
 2.9.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla yllämainittuja määräyksiä.
 2.9.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
 
3. Sopimuksen syntyminen ja hinnan maksaminen
 3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän määräämä
         varausmaksu on maksettu matkanjärjestäjän määräämänä
         ajankohtana.
 3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä
         ajoin ennen matkan alkamista saada matkaan liittyvät asiakirjat.
4. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman erityistä syytä
 Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä
         syytä seuraavasti:
 4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.
 b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla varausmaksun.
 c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua maksamalla 50 % matkan hinnasta.
  d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkan alkua, matkanjärjestäjällä
         on oikeus periä koko matkan hinta.
 4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että
         kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä
         peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä oikeus periä
         peruutuksen vuoksi kohtuullinen lisämaksu. Matkansa peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat yhteisvastuullisesti lisämaksun maksamisesta matkanjärjestäjälle.
 4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä
         matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan siksi, ettei hänellä
         hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä
         ei ole oikeutta maksun palautukseen.
 4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdissa 4.1. ja 5.1. mainituista, jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.). Peruutuskulujen määrä
         tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava erityisehdoissa. 
 
5. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi
 5.1. Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin matkasta maksettu hinta vähennettynä
         toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle sen vuoksi, että
 a) hän itse tai hänelle läheinen henkilö
         yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä
         henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on yhdessä
         varannut matkan ja jonka majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon, tai
 b) hänelle tai matkakumppanille, jonka kanssa hän on yhdessä
         varannut matkan, sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä
         lähtemään matkalle. Matkakumppanina pidetään kyseisen matkustajan lasta tai vanhempaa taikka muuta henkilöä, jonka majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon kyseisen matkustajan kanssa. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä
         vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.
 5.2. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä
         matkanjärjestäjälle.
 Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys on toimitettava markanjärjestäjälle niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.
 5.3. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että
         kahden tai useamman matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja joku seurueen jäsenistä
         peruuttaa matkansa kohdassa 5.1. tarkoitetun ylivoimaisen esteen takia, ei matkanjärjestäjällä
         ole oikeutta 4.2. kohdan mukaiseen lisämaksuun. Matkanjärjestäjällä
         on kuitenkin oikeus tehdä
         muun seurueen majoitukseen peruutuksista johtuvat tarkoituksenmukaiset muutokset, jos matkan taso ei laske sovitusta.
 5.4. Peruutuskulujen osalta sovelletaan myös kohtaa 4.4.
 
6. Matkustajan oikeus peruuttaa matka matkanjärjestäjän tekemien muutosten tai matkakohteen olojen vuoksi
 6.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos
 a) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta yli 30 tunnilla,
 b) matkanjärjestäjä
         muutoin muuttaa olennaisesti matkajärjestelyjä. Olennaisena muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa huomattavasti lisäävää
         kuljetusvälineen muutosta, matkakohteen muutosta tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta,
 c) hänellä
         on perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida toteuttaa sovitulla tavalla tai hänen terveyttään tai henkeään vaarantamatta matkakohteessa tai sen läheisyydessä
         ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia. Peruutuksen perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta asiaan,
 d) hänellä
         on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.
 6.2. Matkustajan on viivytyksettä
         ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle.
 6.3. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 9.4.
 6.4. Peruuttaessaan matkan edellä
         mainituissa tapauksissa matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta. Jos peruutus johtuu muusta kuin kohdassa 6.1.c. tarkoitusta syystä, matkustajalla on oikeus saada korvaus myös niistä
         menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi.
 Kohdissa 6.1.a, 6.1.b. ja 6.1.d. mainituissa tapauksissa matkustaja saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä
         uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.
 
7. Matkustajan oikeus keskeyttää
         matka ja purkaa sopimus
 7.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää
         matka, jos
 a) matkanjärjestäjä törkeästi laiminlyö
         velvollisuuksiaan tai matkan toteutus muutoin osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa sille alun perin asetettua tarkoitusta. Näillä
         perusteilla matkustajalla on myös oikeus purkaa sopimus matkan jälkeen, tai
 b) matkan aikana ilmenee kohdassa 6.1.c. tarkoitettu tilanne.
 7.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle hyötyä, matkustajan on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka vastaa suorituksen arvoa matkustajalle.
 7.3. Jos matkustaja keskeyttää
         matkan kohdassa 7.1.a. tarkoitetulla perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa järjestettävä
         matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä
         matkan lähtöpaikkaan tai muualle sovitulle paikkakunnalle.
 7.4. Jos matkustajalla on kohdan 7.1.a. perusteella oikeus purkaa sopimus, hän saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä
         uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.
 7.5. Jos matkustaja keskeyttää
         matkan kohdan 7.1.b. perusteella eikä matkanjärjestäjä avusta häntä
         kohdan 2.8. mukaisesti kotiinpaluun järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä
         tarvittaviin toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää
         ja muuta vahinkoa.
8. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle
 8.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla uuden matkan hinnan lisäksi toimistokulut. Myöhempiä
         muutoksia voi matkanjärjestäjä pitää
         matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
 8.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää
         mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista koskevat ehdot. Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
 Matkanjärjestäjällä
         on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä. Jollei matkanjärjestäjä
         ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus on toimistokulujen suuruinen. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta matkanjärjestäjälle.
 
9. Hinnanmuutokset
 9.1. Matkanjärjestäjällä
         on sopimuksen päättämisen jälkeen oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa seuraavilla perusteilla:
 a) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset.
 b) kuljetuskustannusten muutos, johon matkanjärjestäjä
         ei ole voinut vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta päätettäessä, tai
 c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos. Kuluttaja-asiamies ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat neuvotelleet täydentävistä
         ohjeista kurssimuutoksen laskemiseksi.
 Ohjeen mukaan kurssimuutoksen suuruus määräytyy kuusi viikkoa ennen lähtöä
         vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä
         ilmoittaa esitteessään käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos matkaa ei ole markkinoitu esitteessä, on vertailukurssi matkustajalle viimeistään sopimusta tehtäessä
         ilmoitettu kurssi. 
 9.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti. Hinnan muutoksen on kuitenkin oltava vähintään 2 prosenttia saman matkan ja saman lähtöpäivän halvimpaan majoitusvaihtoehtoon perustuvasta hinnasta.
 Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian kuin mahdollista sekä
         kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen peruste ja mitä
         matkapaketin osia muutos koskee.
 9.3. Matkan hintaa ei saa korottaa sovittua matkan lähtöaikaa edeltävien 21 vuorokauden aikana. Matkanjärjestäjällä
         ei tänä aikana ole myöskään velvollisuutta alentaa hintaa.
 9.4. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen päättämisen jälkeen enemmän kuin 10 % kohdassa 9.2. mainitun mukaisesti laskettuna, matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle viikon kuluessa siitä, kun matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta.
 
10. Matkanjärjestäjän oikeus tehdä
         matkaohjelmaan vähäisiä
         muutoksia
 10.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä
         riippumattomista syistä
         noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus muuttaa hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä
         ja aikataulua tai tehdä matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
 10.2. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi matkanjärjestäjällä
         on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.
 10.3. Matkustaja on edellä
         tarkoitetuista muutoksista huolimatta velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen kuitenkin huomioon, mitä
         kohdassa 14.2. on määrätty matkustajan oikeudesta hinnanalennukseen.
 
11. Matkanjärjestäjän oikeus peruuttaa ja keskeyttää
         matka
 11.1. Matkanjärjestäjällä
         on oikeus peruuttaa matka, jos
 a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja matkanjärjestäjä
         on matkaa koskevassa esitteessä tai muussa materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa) maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu osanottajamäärä
         voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää
         matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.
 b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet matkakohteessa tai sen läheisyydessä
         ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos matkaa ei muusta odottamattomasta syystä
         voida toteuttaa vaarantamatta matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
 11.2. Jos kohdassa 11.1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana, matkanjärjestäjällä
         on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan muita välttämättömiä
         muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä
         palveluksia vastaava osa matkan hinnasta.
 11.3. Jos matkanjärjestäjä
         peruuttaa matkan kohdan 11.1. perusteella, matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan alkuperäisestä
         matkasta maksamallaan hinnalla, jollei korvaavan matkan järjestämisestä
         aiheudu matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.
 Jos korvaavan matkan hinta on alun perin sovittua hintaa alempi tai jos korvaavaan matkaan ei sisälly alun perin sovittuja palveluksia, matkustajalle on palautettava hinnan ero tai puuttuvia palveluksia vastaava hinnan osa.
 11.4. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on viivytyksettä
         palautettava matkustajan maksusuoritukset, jollei matkustaja saa kohdassa 11.3. tarkoitettua korvaavaa matkaa. Jos matka peruutetaan kohdassa 11.1.a. mainitulla perusteella, matkanjärjestäjän on lisäksi korvattava matkustajalle matkalle lähtöön välittömästi liittyneet peruuttamisen vuoksi hyödyttömiksi käyneet kulut.
 
12. Matkanjärjestäjän oikeus purkaa sopimus
 Matkanjärjestäjällä
         on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä
         matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.
 
13. Virhe ja virheilmoitus
 13.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos
 a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä
         on sovittu tai voidaan katsoa sovitun,
 b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle valmismatkalain edellyttämiä
         tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan sisällöstä, tarvittavista matkakustannusasiakirjoista, matkaa koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä
         aikatauluineen sekä muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan päätöksentekoon, tai
 c) matkanjärjestäjä
         on laiminlyönyt kohdan 2.8. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
 13.2. Virheenä
         ei kuitenkaan pidetä
         sellaisia matkan kokonaisuuden kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita, joihin matkustaja on matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella varautua.
 13.3. Virheenä
         ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista matkakohteeseen tai aikaisempaa kotiinlähtöä, jos muutos johtuu matkanjärjestäjästä
         riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo lyhentyy vähintään 3 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä
         matkalla enintään 6 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä
         matkalla enintään 8 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä
         matkalla enintään 12 tuntia. Jos matkan kesto alittaa 3 vuorokautta, virheen arviointi tehdään tapauskohtaisesti.
 Jos muutoksen syynä
         on ilmatilan ruuhkautuminen, lennonjohdon tai viranomaisen toimenpiteet, poikkeuksellinen sää, kuljetusyhtiöstä
         riippumattomaton poikkeuksellinen syy (mm. turvallisuusriski, odottamaton lentoturvallisuuteen vaikuttava puute tai lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan toimintaan vaikuttava työtaistelutilanne), tai vastaava syy, sovelletaan edellä
         mainittuja aikamääriä kaksinkertaisina.
 13.4. Virheilmoitus
 Matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä
         matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan korjata matkakohteessa, on ilmoitettava oppaalle tai muulle matkakohteessa olevalle matkanjärjestäjän edustajalle niin pian kuin mahdollista.
 Mikäli matkanjärjestäjällä
         ei ole kohteessa opasta tai muuta edustajaa, on matkustajalla oikeus ilmoittaa virheestä
         myös elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä
         on käyttänyt apunaan (eli alihankkijalle, esim. hotellille) ja jonka suorituksessa virhe ilmenee.
 Edellä
         mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen, jos matkanjärjestäjä
         tai muu elinkeinonharjoittaja, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja arvottomasti.
 
14. Virheen korjaaminen ja hinnanalennus
 14.1. Virheen korjaaminen
 Matkanjärjestäjän on korjattava virhe viivytyksettä
         omalla kustannuksellaan. Matkanjärjestäjä saa kuitenkin kieltäytyä
         korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Matkustaja saa kieltäytyä
         korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa.
 14.2. Hinnanalennus
 Jos virhettä
         ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on oikeus virheen merkitystä
         vastaavaan hinnanalennukseen.
 Jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää
         kuljetusta tai muita palveluja tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä
         tällä perusteella ole oikeutta hinnanalennukseen.
15. Vahingonkorvaus
 15.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja varallisuusvahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva virhe on hänelle aiheuttanut, jos virhe tai vahinko johtuu matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä
         käyttämän muun elinkeinonharjoittajan (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit) huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvastuusta matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut matkanjärjestäjän puolella.
 15.2. Korvattavia vahinkoja ovat esimerkiksi virheestä
         matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä
         kotiinpaluun viivästymisen yhteydessä syntynyt ansionmenetys ja yöpymisen järjestämisestä
         aiheutuneet ylimääräiset kulut.
 15.3. Matkustajalla on kohdan 15.1. mukaisin perustein oikeus korvaukseen myös matkatavaroiden katoamisesta ja katoamisen aiheuttamasta käytön estymisestä. Matkatavaroiden kuljetuksen viivästymisestä
         johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä matkustajalla on oikeus korvaukseen, jos siitä
         viivästyksen kesto ja muut seikat huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.
 15.4. Matkustajan on pyrittävä
         rajoittamaan vahingon määrää parhaansa mukaan. Matkanjärjestäjä
         ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.
 Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen huomioon matkustajan mahdollinen myötävaikutus, matkanjärjestäjän mahdollisuudet ennakoida ja estää
         vahingon syntyminen sekä muut olosuhteet.
 15.5. Ilma-, meri- tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö
         soveltaa omassa toiminnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuta määriteltäessä
         otetaan huomioon merikuljetuksen osalta merilain (674/1994) ja rautatiekuljetuksen osalta rautatiekuljetuslain (1119/2000) säännökset tai kyseisiä
         kuljetuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen mukaiset korvausperusteet ( COTIF, SopS 5/1985 ). Ilmakuljetusvahinkojen korvaukset määräytyvät pääsääntöisesti Montrealin yleissopimuksen (SopS 78/2004) sekä
         EY:n neuvoston asetuksen (N:o 2027/97) mukaan. Elleivät yleissopimuksen ja asetuksen säännökset sovellu kuljetukseen, korvaukset määritellään Varsovan yleissopimuksen nojalla, jonka eri versiot on saatettu Suomessa voimaan kuljetuksesta ilma-aluksessa annetulla lailla (289/1937), ilmakuljetussopimuslailla (45/1977) tai ilmakuljetuslailla (387/1986) .
 15.6. Ylivoimaiset tilanteet
 Matkanjärjestäjä
         ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota matkanjärjestäjä
         tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä
         elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää
         mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.
 Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkustajalle viipymättä
         tällaisesta ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että
         matkustajan kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.
16. Korvausvaatimukset
 16.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä
         matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 13.4.
 16.2. Korvausvaatimukset on esitettävä
         matkanjärjestäjälle kirjallisesti viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä, jos valitusajan pidentämiseen ei ole erityistä
         syytä.